Prelegenci

Prelegenci:

Contemporary Lynx Magazine

jedna z największych niezależnych i międzynarodowych publikacji o sztuce i kulturze z siedzibą w Londynie. Podczas 8 lat funkcjonowania wydało 36 000 egzemplarzy magazynu, a wersja online dotarła do 1,5 miliona czytelników w 201 krajach. Magazyn poświęcony jest sztuce i kulturze, fotografii, designowi i kolekcjonowaniu. Dostępny jest w Europie, Azji i Ameryce m.in. w Tate Modern, Henry Moore Foundation, oraz 18 targach na świecie w tym Art Basel w Basel, Miami, Hong Kongu, lub Frieze Art Fair w Londynie, Nowym Yorku i Los Angeles. Dzięki współpracy z ekspertami z całego świata dostarcza solidnej wiedzy, zawiera wywiady z kluczowymi postaciami ze świata sztuki oraz szereg wnikliwych esejów, które omawiają aktualne trendy w sztuce. Magazyn koncentruje się również na szukaniu nowych i wschodzących artystów.

bio

Dobromiła Błaszczyk — historyk sztuki i kuratorka, od 2013 roku współzałożycielka i redaktorka naczelna Contemporary Lynx Magazine oraz prezes Fundacji Contemporary Lynx. Uzyskała tytuł magistra historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (2010). Kuratorka i autorka tekstów o sztuce. Pracowała w Galerii Starmach (2009–2016), gdzie organizowała i koordynowała wystawy, targi sztuki i projekty ściśle współpracując z instytucjami krajowymi i międzynarodowymi, a także kolekcjonerami sztuki. Wcześniej współpracowała także m.in. z Galerie Parrotta Contemporary Art w Stuttgarcie, lokal_30 w Warszawie, Miesiącem Fotografii w Krakowie, Art Agenda NOVA i East of Art Foundation (2007–2008). Była zaangażowana w organizację 7. edycji Biennale Jeunne Création Européenne w Montrouge (Francja). Autorka tekstów o sztuce, gościnny wykładowca, moderator i gość paneli dyskusyjnych i członek komisji konkursowych.

Sylwia Krasoń — historyk sztuki, od 2013 roku jest współzałożycielką organizacji artystycznej i niezależnego wydawnictwa Contemporary Lynx z siedzibą w Londynie oraz od 2018 roku wiceprezeską Fundacji Contemporary Lynx w Warszawie. Redaktorka naczelna magazynu Contemporary Lynx. Magister historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Posiada również tytuł Master of Arts z dziedziny Arts Management & Policy zdobyty na uczelni Birkbeck — University of London. Pracowała dla galerii Saatchi w Londynie, w domu aukcyjnym Philips de Pury, odbyła też staż w zespole kuratorskim w Barbican Art Gallery, gdzie współpracowała nad wystawą Bauhaus. Art as Life. W 2012 roku prowadziła swoją galerię Wrong Door w Londynie. Autorka tekstów o sztuce i kulturze. Prelegentka konferencji i gość i moderator paneli dyskusyjnych w Polsce i w Wielkiej Brytanii, a także członek komisji konkursowych.

portret

Anna Bywanis

Absolwentka prawa UJ, obecnie studentka Executive MBA na Quantic. Managerka z sześcioletnim doświadczeniem w branży nowych technologii ukształtowana zawodowo przez 10 lat pracy z ludźmi znacznie mądrzejszymi od siebie. Od 5 lat zarządza krakowskim oddziałem firmy Arteïa, gdzie wraz ze swym zespołem w oparciu o AI i blockchain buduje innowacyjne rozwiązania cyfrowe dla rynku sztuki i finansów.

W swym portfolio produktowym Arteïa posiada system katalogujący i umożliwiający zarządzanie kolekcjami, narzędzia do rozpoznawania obrazów, pierwszy na rynku katalog raisonné oparty o technologię blockchain oraz rewolucyjne rozwiązanie NFC-blockchain łączące fizyczne i cyfrowe dzieła sztuki i przedmioty kolekcjonerskie, otwierając im przejście między światem realnym i wirtualnym.

portret

Justyna Fałdzińska

Współzałożycielka studia UAUPROJECT.
Absolwentka Wydziału Wzornictwa Przemysłowego na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Studiowała również na Escola Superior de Artes et Design w Porto, w Portugalii. Wykładowczyni School of Form.

Wspólnie z partnerem zajmują się projektowaniem z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, skupiając się w dużej mierze na druku 3D. W swojej pracy wykorzystują bioplastik pochodzący z odnawialnych źródeł takich jak mączka kukurydziana, który jednocześnie jest w 100% przetwarzalny. Ostatnio eksperymentują z wydrukami z recyklatu PET.
Laureaci A’ Desing Award 2016 w kategorii Sustainable Products Projects and Green Design, Cleverest Design Award 2019 przyznawanego przez miesięcznik Architectural Digest, Sześciu nagród Must Have (2016–2019), Projektanci Roku Arena Design 2020, w 2021 muzeum Stedelijk zakupiło część ich kolekcji Things of Ravvve do swojej stałej kolekcji designu.

portret

Łukasz Grabek

Historyk sztuki, antykwariusz, User Experience Designer. Pomysłodawca i współwłaściciel ArtSaas – aplikacji online dla galerii sztuki, artystów i kolekcjonerów. Wykładowca Instytutu Sztuk Pięknych UMCS oraz studiów podyplomowych Rynek sztuki i antyków na Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, członek SAiMP
Studia z historii sztuki ukończył na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. W 2005 roku przeprowadził się do Londynu gdzie pracował w galerii Alon Zakaim Fine Art, a następnie zarządzał galerią Peter Nahum at the Leicester Galleries. Przeprowadził wiele prestiżowych sprzedaży, m.in. prac Damiena Hirst’a, Pablo Picassa, Claude Monet’a czy Amadeo Mogdilianiego. Od 2009 roku mieszka w Lublinie, gdzie wraz z żoną prowadzi internetową Galerię Dawnych Sreber.
Od 2014 prowadzi firmę ArtSaas rozwijającą narzędzia online do archiwizacji zbiorów, tworzenia portfolio i ofert dzieł sztuki oraz branżowych stron internetowych. ArtSaas wspiera codzienną pracę ponad 50 polskich galerii, domów aukcyjnych, artystów i kolekcjonerów.

Aleksandra Kędziorek

Historyczka sztuki i architektury, kuratorka i redaktorka. Przygotowała wystawy na temat architektury i dizajnu, m.in. „Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni” (London Design Biennale, Muzeum Narodowe w Krakowie, 2021–2022), „Oskar Hansen. Forma Otwarta” (MACBA w Barcelonie, Muzeum Serralves w Porto, Yale School of Architecture, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Narodowa Galeria Sztuki w Wilnie, 2014–2017), „Desk in Exile: A Bauhaus Object Traversing Different Modernities” (Bauhaus Stiftung Dessau, 2016). Była kuratorką domu Oskara i Zofii Hansenów w Szuminie (2013–2017). Współredaktorka książek „Archipelag CIAM. Listy Heleny Syrkus” (z Katarzyną Uchowicz i Mają Wirkus, 2019) i „Oskar Hansen—Opening Modernism: On Open Form Architecture, Art and Didactics” (z Łukaszem Rondudą, 2014). Stypendystka Programu „Młoda Polska” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017). Obecnie związana z Muzeum Warszawy.

portret

Dominika Kluszczyk

Menedżerka międzynarodowych projektów kulturalnych, kuratorka i organizatorka wydarzeń artystycznych z zakresu sztuki mediów. Studiowała filologię romańską w Instytucie Filologii Romańskiej oraz filozofię i komunikację społeczną na Uniwersytecie Wrocławskim. Od kilkunastu lat współpracuje z pozarządowymi organizacjami kulturalnymi. Od 2009 roku związana z kolektywem artystycznym IP Group (identityproblemgroup.com), z którym prowadzi we Wrocławiu IP Studio – otwarte laboratorium eksperymentalne dla projektów z pogranicza sztuki performatywnej, dźwięku i wideo.

Od 2011 roku współpracuje z Centrum Sztuki WRO, gdzie współtworzy program instytucji i jest odpowiedzialna za projekty międzynarodowe, w tym Biennale Sztuki Mediów WRO 2021, 2019, 2017, 2015, 2013 oraz program UE EMAP/EMARE (Europejska Platforma Sztuki Mediów 2017–2024). Członkini grupy kuratorskiej Biennale WRO, jurorka konkursu na Najlepszy Dyplom Sztuki Mediów oraz Europejskiej Platformy Sztuki Mediów. Od 2018 roku członkini Rady Artystycznej Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, wykłada w Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu.

Róna Kopeczky

Róna Kopeczky (1983) is a curator and art historian based in Budapest. She worked as a curator for international art in Ludwig Museum Budapest between 2006 and 2015, where she mostly focussed on the site- and situation-specific practices of young and mid-career artists from the Central Eastern European region. In February 2015, she joined acb Gallery in Budapest as artistic director where she also actively contributes to the publishing activity of acb ResearchLab. She participated in the organisation of the first OFF-Biennále Budapest in 2015 and was a member of the curatorial team for its second edition held in 2017. Róna Kopeczky is the co-founder of Easttopics, a platform and hub focusing to the contemporary art scene of Central Eastern Europe that is based in Budapest. She is an active contributor to the Secondary Archive platform dedicated to women artists from the region. She was the curator of the 18th edition of the Tallinn Print Triennial that took place between January and March 2022 in Tallinn, Estonia. She holds a PhD in Art History from Paris-Sorbonne University.

portret

Karolina Miszczak

Historyczka sztuki, kulturoznawczyni. Od ponad 10 lat związana z rynkiem sztuki i produkcją w sektorze kultury. W latach 2014–2017 – art advisorka i współkuratorka projektu art tank collection. W latach 2018–2019 – dyrektorka Instytutu Fotografii Fort w Warszawie. Od 2020 roku związana z Allegro w roli opiekunki kluczowych klientów z segmentów sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i inwestycyjnych. Od października 2021 pełni funkcję właścicielki kategorii Kolekcje i sztuka, odpowiadając za działania włączające sztukę w obszar komunikacji platformy.

portret

Beata Niemczuk

Doradca w zakresie growth strategy i marketingu. Realizuje projekty w sektorze usług profesjonalnych dla polskich i zagranicznych klientów. Przez blisko 2 lata współprowadziła firmę art advisory. Współautorka Gramatyki kolekcjonowania. Producentka merytoryczna dwóch edycji ścieżek nt. sztuki w ramach IMPACT CEE. Aktywna obserwatorka rynku sztuki w Polsce.

portret

Maria Ostrowska

Projektantka usług, managerka projektów kreatywnych i antropolożka kultury. Pomysłodawczyni i realizatorka wystaw z obszaru designu, architektury i sztuki. Wykłada na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Wieloletnia pracowniczka Instytutu Adama Mickiewicza, którego głównym celem jest komunikacja polskiej kultury za granicą. Jako managerka Programu Polska Design przeprowadziła kilkadziesiąt projektów wystawienniczych, digitalowych i wydarzeń promujących polskie dokonania w obszarze dziedzin kreatywnych za granicą. Koordynowała prezentacje na największych festiwalach i wydarzeniach branżowych m.in.: Triennale di Milano, London Design Biennale, London Fashion Week, czy WantedDesign w Nowym Jorku. Ostatnio związana z projektem Poland at Expo, gdzie jako przedstawicielka organizatora była odpowiedzialna za koordynację wystaw oraz opiekę kuratorską nad przestrzenią Pawilonu Polski w Dubaju.

Zofia Strumiłło-Sukiennik

współzałożycielka i projektantka w SPLOT. Projektantka mebli, przedmiotów codziennego użytku, instalacji artystycznych i wnętrz. Absolwentka Wydziału Wzornictwa Przemysłowego warszawskiej ASP. Specjalizuje się w tworzeniu marek poprzez produkt, wnętrze czy usługę. Doświadczenie zarówno w projektowaniu jak i realizacji produkcji zdobywała podczas praktyk projektowych w IKEA oraz pracy dla wielu marek w ramach współtworzonego przez siebie studia Beza Projekt. W designie najbardziej ceni jego podstawowe wartości – piękno i użyteczność, które osiąga stawiając na jakość i samodoskonalenie. Aktualnie prowadzi autorską pracownię projektową Zofia Strumiłło-Sukiennik STUDIO. Współwłaścicielka i odpowiadająca za rozwój marki oraz tworzenie kolekcji dyrektorka kreatywna marki SPLOT, zajmującej się wprowadzaniem na rynek unikatowych mebli i elementów wyposażenia wnętrz. Twórczyni innowacyjnego betonu architektonicznego BIEL studio. Pracowała dla takich marek jak Bausch & Lomb, IKEA, Benson Elliot, Consiglio, Vox, Mikomax, MDD, Futu, UPC, Discovery, Canal plus, Shoot me.

portret

Piotr Sarzyński

Dziennikarz i publicysta. Od 1987 roku członek zespołu tygodnika Polityka. Specjalizuje się w problematyce sztuki, muzealnictwa, designu oraz architektury i urbanistyki. Autor i współautor wielu programów radiowych i telewizyjnych, m.in. cyklu edukacyjno-rozrywkowego Blaski i Wrzaski poświęconego przestrzeni publicznej i architekturze polskich miast. Współtwórca nagrody Paszporty „Polityki”, inicjator utworzenia Nagrody Architektonicznej „Polityki”. Autor kilku książek, w tym publikacji Wrzask w przestrzeni. Dlaczego w Polsce jest tak brzydko? oraz pierwszego na rynku polskim Przewodnika po rynku malarstwa. Od 2020 przewodniczący Komisji Zakupów kolekcji m jak malarstwo dedykowanej młodemu pokoleniu polskich malarek i malarzy i stworzonego przez mBank. Kurator wystaw w Polsce i za granicą. W 1989 roku stworzył i był dyrektorem domu aukcyjnego Polswiss Art.

portret

Szilvia Szigeti

Twórczyni działająca w zazębiających się obszarach sztuki i designu. Projektantka tkanin tworząca zarówno własne kolekcje, jak też projektująca dla wielu, głównie europejskich firm, takich jak Backhausen, IKEA, Modum, Stuttgarter Gardinenfabrik. Członek rady Academy Schloss Solitude, Stuttgart. Szczególnie ważną rolę w jej karierze odgrywa działalność menedżerska w obszarze organizacji wystaw i eventów. Od 1987 r. wraz z projektantem wnętrz Tamásem Radnóti zorganizowała i kierowała ponad dwustoma wystawami, eventami, czy też seriami wydarzeń. Wspólnie z Tamásem Radnóti zajmowała się organizacją wszechstronnych, profesjonalnych wystaw, takich jak Textival – wydarzenie promujące młodych węgierskich projektantów tkanin i mody (odbywające się co roku w latach 1994-98), TEXHIBITION (co roku od 2014 r.) – event przyciągający projektantów tkanin z licznych krajów świata, czy wystawy w cyklu Design Without Borders – jednego z najważniejszych wydarzeń dla przedstawicieli świata designu w tym regionie, zainspirowanego madeinhungary – organizowaną od 2014 r. wystawą promującą węgierskich projektantów. Od 2012 r. współorganizatorka przedstawiających dorobek projektantów i artystów międzynarodowych wystaw MeeD (Meeting of European and Central European Designers). W okresie dwudziestu sześciu lat w wydarzeniach organizowanych przez Szlivię Szigeti we współpracy z Tamásem Radnóti udział wzięło ponad siedem tysięcy designerów i artystów.

portret

Anna Theiss

Popularyzatorka i krytyk sztuki, od ponad 15 lat pracuje z indywidualnymi i korporacyjnymi kolekcjonerami sztuki, współtworzyła ponad 50 innych kolekcji w Polsce i Europie. Członkini międzynarodowego kolektywu Art Identification Standard, mającego na celu wprowadzenie transparentnego standardu wyceny obiektów na rynku sztuki w oparciu o m.in. blockchain. Publikuje teksty dot. rynku sztuki, m.in. w „Polityce” i „Vogue”, współautorka publikacji „Gramatyka kolekcjonowania” (2019).

Feliks Tuszko

Doktorant na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości zakładał i współprowadził Pracownię Duży Pokój – niezależną przestrzeń działań młodych twórczyń i twórców w Warszawie. Oprócz studiów magisterskich z zakresu socjologii ukończył również studia magisterskie z zakresu historii sztuki. W centrum jego zainteresowań naukowych znajdują się społeczne procesy produkcji sztuki. Obecnie realizuje projekt „Dlaczego tak drogo? Analiza źródeł wartości dzieł sztuki we współczesnym kapitalizmie” finansowany przez Narodowe Centrum Nauki w Polsce. Jest również stypendystą Fulbrighta i w nadchodzącym roku będzie prowadził na Columbia University projekt badawczy zatytułowany „When art crosses borders: valuation of artworks in international circulation”.

portret

Katarzyna Wąs

Art advisorka i konsultantka ds. sztuki. Ukończyła historię sztuki i gender studies na Uniwersytecie Jagiellońskim. Doradczyni z zakresu sztuki współpracująca z klientami indywidualnymi i korporacyjnymi przy budowaniu kolekcji, projektach z obszaru sztuk audiowizualnych oraz produkcji prac na specjalne zamówienie. Autorka tekstów o kulturze. Zajmuje się kolekcjonerstwem praktycznie i teoretycznie, poszukując zależności między tendencjami kolekcjonerskimi, a ich odbiciem społecznym.

portret

Kaja Werbanowska

Historyczka sztuki, kuratorka, kierowniczka Galerii Promocyjnej w Warszawie. Ukończyła Historię Sztuki na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Art&Business w Sotheby’s Institute of Art w Londynie oraz Polską Szkoły Reportażu. Tworzy projekt Miejsce Artysty, w którym odwiedza artystów w ich pracowniach. Pisze o sztuce. Współpracuje m.in. z magazynem Vogue, KMAG, KUKBUK, Zwykłe Życie i Ładne Bebe. Członkini AICA Polska.

Piotr Wiśniewski

Creative Director w Admind Branding & Communication, poprzednio Art Director w Opus B oraz HiBrands. Specjalizuje się w złożonych projektach z zakresu brandingu i packagingu. Wielokrotnie nagradzany w międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach branżowych. Laureat takich konkursów, jak Red Dot Award, Pentawards, Dieline Award, International Design Awards, Transform Awards, Creativity International Awards. Miłośnik i propagator historii polskiego wzornictwa oraz autor licznych tekstów poświęconych polskiemu projektowaniu.

Dagmara Wyskiel

Doktor sztuki (ASP w Krakowie). Współzałożycielka Platformy Mobilnej Sztuki Współczesnej SE VENDE, dyrektorka Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Współczesnej SACO w Chile. Zaangażowana w projekty wystawiennicze wielkoformatowych obiektów w Valle de los Meteoritos na pustyni Atakama, w obserwatorium astronomicznym ALMA, nad jeziorem Amargo w regionie Magallanes i chilijskiej Antarktydzie, starej żydowskiej dzielnicy w Krakowie, brytyjskim wybrzeżu i porcie Valparaíso. Brała udział w biennale w Rosji i Polsce. Przeprowadziła kilka interwencji artystycznych w argentyńskich Andach; w przestrzeni publicznej w Manizales, Medellín i Bogocie w Kolumbii; w Londynie i Hastings w Anglii; w Antofagasta, Coliumo i Castro w Chile; w Pałacu Ludowym i na Plaza Murillo w La Paz. Wystawiała w Narodowym Muzeum Boliwii oraz w Contemporary Art Space w Montevideo, również w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Meksyku, Indonezji, oraz Argentynie. Zdobywczyni nagrody głównej na XVII Biennale Azji w Bangladeszu za grę Mixed Video Game, 2016.

http://www.dagmara.cl/

portret

Zuzanna Zakaryan

Absolwentka kierunku Historia Sztuki i Kulturoznawstwa Europy Środkowo-Wschodniej na Uniwersytecie Warszawskim. Kuratorka Kolekcji Sztuki Puro Hotels. Pomysłodawczyni i twórczyni programu artystycznego i edukacyjnego hotelu Puro.